Wat ik in januari deed...

is lezen!

In december heb ik besloten meer te willen lezen. Ik heb toen een lidmaatschap bij de bibliotheek afgesloten. Als een boek die ik wil lezen niet in de collectie is opgenomen, kijk ik of ik ze kan lenen of koop ik ze tweedehands.

Wat mij betreft is het ook een uitkomst dat er audioboeken bestaan. Zo kan ik tijdens het wandelen ‘lezen’ en raak ik vaak ontzettend geïnspireerd. Ik luister op snelheid 1,5 of 1,75. Anders gaat het mij te langzaam.

De meeste boeken die ik lees, heb ik op aanraden van anderen. Bijvoorbeeld van Charlotte van ’t Wout. Ik richt me op het moment vooral op non-fictie boeken. De kennis uit de boeken kan ik in het voordeel van mijn onderneming (en opdrachtgevers!) inzetten.

In januari las ik:

De Kracht van het Juiste Moment (Michael Breus) 

 

Begin januari was ik bij de Open Coffee Drechtsteden aanwezig. Dit vond vanwege de maatregelen online plaats. In het kader van voornemens (of doelen, zoals we ze liever noemen) werd “De Kracht van het Juiste Moment” benoemd. Het idee is om meer uit je dag te halen als je leeft volgens jouw biologische klok. Door middel van een korte test kom je erachter welk chronotype je bent. Aan de hand van jouw chronotype, kom je erachter wanneer je het beste kunt slapen, eten en werken. Door ook de andere chronotypes te leren kennen, kun je ook beter inspelen op de behoeften van je partner of je collega’s.

Ik werd er nieuwsgierig naar, want ik wil dit jaar veel beter en intuïtiever te werk gaan.  Ik ben het meteen gaan lezen. Al gauw was het mij duidelijk dat ik het minst voorkomende chronotype ben, namelijk de Dolfijn. En er staan een hoop tips in! Ik kan niet alles tot op de letter gaan opvolgen, maar er staan ook dingen in die je heel simpel kunt invoeren. Het geeft zeker inzichten. En dat maakt het voor mij zo interessant! Mijn piekmomenten zijn op andere tijden dan ik vooraf had gedacht. Zelfs in korte tijd, merk ik wel dat als ik er rekening mee houd, ik op sommige momenten echt wel productiever ben. Alleen past het niet altijd in het schema van mijn gezin. Dus: ik zou aanraden om het te lezen, al is het maar om in je achterhoofd te houden.

The Four Tendencies (Gretchen Rubin)

Nu we met types bezig zijn, blijven we daar even in, zo dacht ik. Op haar website had ik de quiz al gemaakt en ik blijk een ‘Upholder’ te zijn. Ik was meteen benieuwd wat dat inhoudt. The Four Tendencies is een Engels (Amerikaans) boek. Volgens mij is hier geen vertaling van beschikbaar.

The Four Tendencies beschrijft in vier types hoe je reageert op verwachtingen van anderen en van jezelf. Upholders reageren op interne en externe verwachtingen, Rebels juist niet. Questioners reageren vooral op interne verwachtingen en Obligers juist op externe verwachtingen. Binnen een type zijn er ook neigingen naar andere types.

Ik vind het boek een feest der herkenning. Per type wordt het in extremen beschreven, maar ik kan zelf wel de vertaalslag maken naar mijn eigen leven.

Ilse_Nagy_40
Ilse_Nagy_29

Start met het Waarom (Simon Sinek)

 

In het boek legt Simon Sinek het principe van de ‘Golden Circle‘ uit. De kern van een succesvol bedrijf ligt in het waarom. Wanneer je een bedrijf start, is dat de basis. Het hoe en wat komt later wel. Simon Sinek houdt ervan om Apple aan te halen als hét voorbeeld. Alhoewel het een Amerikaans boek is met veel écht Amerikaanse voorbeelden, is het idee wel duidelijk. En universeel. Dit boek heb ik als audioboek geleend en tijdens het wandelen geluisterd. Terwijl Simon zijn theorie uitlegt, werd voor mij enerzijds duidelijk waarom ik doe wat ik doe en anderzijds inspireerde het me.

Het boek heeft me ertoe aangezet om mijn ‘why‘ duidelijk in kaart te brengen en te communiceren. 

Ik zou dit boek aan elke startende ondernemer (en ervaren ondernemer trouwens ook) aanraden. Hoe mooi is het als je kunt uitleggen waarom je jouw bedrijf bent gestart?

Mijn enige punt van kritiek is dat ik eigenlijk niet heel het boek nodig heb gehad om het idee achter de ‘Golden Circle’ te begrijpen. Het was voor mij erg langdradig. Naast Apple komen er nog een aantal mooie voorbeelden langs. Het zou mooi zijn (maar misschien is het er al), als dit boek ook met Nederlandse (of Europese) voorbeelden vertaald zou worden. Wat denk je van het waarom van een bedrijf als Dopper, bijvoorbeeld?

Op mijn lijst voor februari staan onder andere ‘Weet wat je zegt‘ van Jan van Setten en ‘Profit First‘ van Mike Michalowicz. En de lijst is nog heel lang!

Workshops en cursussen

 

Ik ben niet alleen maar aan het lezen. In januari hield ik me ook bezig met: 

  • Teken in Procreate van Gouden Lijntjes
  • Productiviteit on Fleek van C. Academy (Charlotte van ‘t Wout)
  • Impact Business Blueprint van De Social Media Coach (Mark Westhovens en Inger Vierhout)
  • De Ultimate Breakthrough van Tony Robbins

En… ik rondde de VA School af! 

Over mij

Ik ben Ilse Nagy en ik zorg ervoor dat basisscholen in verbinding blijven met hun team, leerlingen en ouders door mijn vaardigheden en ervaring op het gebied van sales, marketing en klantenservice in te zetten. ‘Let’s get (sh)it done’ is mijn motto.