Waarom een marktonderzoek?

In de afgelopen maanden heb ik gewerkt aan een marktonderzoek, waarbij ik de vraag stel: hoe maakt een ouder de keuze voor een basisschool?  De resultaten deel ik in een aparte blog. En daar stopt het niet, want ik geef ook nog tips!

In dit artikel lees je meer over de aanleiding van het onderzoek en hoe ik het heb aangepakt. Dit is het eerste artikel in een serie van drie.

Waarom startte ik een marktonderzoek? 

Ik ben als communicatieadviseur werkzaam bij een basisschool, waar er in een werkgroep naar de verbetering van een communicatiemiddel werd gestuurd. Vanuit mijn kennis en ervaring weet ik dat het ‘verbeteren van communicatie’ een samenspel is van meerdere factoren. En nog belangrijk, weet waaróm je dat wil. Wat wil je precies bereiken? En wie?

Uit een onderzoek op deze basisschool bleek dat er maar weinig ouders gebruik maken van de website van de school. Hoogstens om eens in de jaarkalender te kijken. Dan blijven er twee andere doelgroepen over; de nieuwe ouders en leerkrachten die op zoek zijn naar een andere school.

De school beweegt naar een nieuwbouw, waarbij zij met een opvang een Integraal KindCentrum (IKC) zullen vormen. Hoewel deze school niet zozeer een groeiambitie heeft, wil het wel het leerlingenaantal stabiel houden. In het kader van ‘de communicatie’ is het dan handig om te weten hoe je ouders naar jouw school beweegt. Om hierin te kunnen adviseren en om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen, startte ik een onderzoek.

Maar Ilse, hoe begín je er dan mee? 

Dit is hoe ik mijn marktonderzoek heb aangepakt:

  1. Ik stelde een lijst samen van ruim 30 vragen, gedeeltelijk gesloten vragen en gedeeltelijk open vragen.
  2. Op 7 april 2022 deelde ik deze via twee Facebookgroepen voor ondernemers die ik als heel behulpzaam ervaar. Er waren in korte tijd al bijna 50 respondenten!
  3. In de periode erna tot en met 30 april, heb ik de vragenlijst ook gepromoot via Instagram en LinkedIn.

Aangezien de vragenlijst volledig anoniem in te vullen is, weet ik niet of alleen mijn directe contacten het hebben ingevuld of ook indirecte contacten.

4. Ik heb de vragenlijst op 30 april gesloten. Er waren toen ruim 70 respondenten. Daar ben ik natuurlijk superblij mee! Om wel een plaatje te kunnen maken, heb ik wel wat demografische gegevens opgenomen de vragenlijst. Het gaat dan om provincie, leeftijd en opleidingsniveau.

In de vragenlijst heb ik niet gevraagd hoe lang geleden de keuze is gemaakt, omdat de meeste middelen die basisscholen kunnen gebruiken om ouders aan te trekken, tien jaar geleden ook bestonden. 

Marktonderzoek kun je inzetten om informatie te verzamelen over een markt, product of klant. Het onderzoek wat ik heb uitgevoerd en waar ik over schrijf, is een algemeen onderzoek. Het kan zijn dat de resultaten voor jouw school, stad, dorp of regio anders zijn. Wil je weten hoe ouders jouw school vinden, of heb je een andere vraag voor jouw (doel)groep, dan kun je marktonderzoek inzetten om een antwoord te krijgen.

Heb je een vraag over mijn resultaten, of wil je gewoon kennis maken? Ik maak graag tijd voor je onder genot van een kopje thee of koffie.