Met 5 tips een nieuwe gewoonte aanleren

Aan goede voornemens doe ik niet. Ik leer mezelf wel continu nieuwe gewoonten aan. In deze blog deel ik mijn 5 tips waarmee ik succesvol nieuwe gewoonten eigen maak.

Een kleine terugblik op het vorige jaar. Want tja, een jaar nemen is wél makkelijk. Welke gewoonten ben ik in 2021 gestart en doe ik anno 2022 nog steeds?

Ilse_Nagy_44

Welke gewoontes neem ik mee? 

 

  • Reflecteren:
    Een jaar geleden zat ik niet lekker in m’n vel. Ik besloot ‘s avonds te schrijven om te reflecteren op de dag. Ik schrijf onder andere op waar ik dankbaar voor ben, wat er goed gaat en wat er beter kan. Tegenwoordig doe ik dit vrijwel elke avond en is het een gewoonte geworden.
  • Vroeg opstaan:
    Eind november concludeerde ik dat ik er baat zou hebben om in rust aan mijn dag te kunnen starten. Met mijn jonge kinderen kreeg ik daar geen gelegenheid voor. Dus ben ik nóg eerder op gaan staan. Hoe dat eruit ziet? Om 6:00 gaat mijn wekker. Ik kies zelf of ik nog een keertje op snooze druk of meteen in de benen ga. En ik kies ook wat ik wil doen. De ene keer ga ik lezen, de andere keer tik ik een paar kleine taken af. Net waar ik zin in heb.
  • Check-in:
    Op 5 tijdstippen op de dag, check ik even hoe het gaat… met mij.

Hóe leer je jezelf een nieuwe gewoonte aan?

Mijn methode is niet ‘heilig’, maar ik heb er veel over gelezen en ben tips in de praktijk gaan brengen. Dit werkt voor mij, misschien ook voor jou!

1. Wat wil je jezelf aanleren en waarom?

Wat maakt dat je deze nieuwe gewoonte aan wil leren? Creëer urgentie voor jezelf. Bepaal of jouw nieuwe gewoonte belangrijk genoeg is. Als het iets is waar je niet 100% achter staat, zal het moeilijker zijn om motivatie te vinden en vol te houden.

2. Wat heb je nodig om je nieuwe gewoonte eigen te maken?

Wees concreet. Wat zijn de voorwaarden om het ook echt te doen? En dan meteen een paar tips voor de hoe:

Als je er iets voor nodig hebt, ga je het kopen. Heb je het geld er niet voor? Dan wordt dat je eerste stap! Je gaat ervoor sparen en zorgt ervoor dat je weet hoe je dat gaat doen. Je bepaalt hoe snel je je (spaar)doel wil bereiken.

Gaat het om tijd, dan kijk je waar die tijd te halen valt. Je kunt eerder opstaan, een andere gewoonte/activiteit loslaten, het opdelen in kleinere tijdsvakken.

3. Zijn er kleinere stappen in te bouwen?

Als je vroeger wil opstaan, hoef je niet meteen om 4 uur naast je bed te staan. Ook als dat wel je doel is. Begin eerst eens met 6 uur, dan 5:30, daarna misschien 5:00 enzovoorts. Tussenstappen dragen bij om een nieuwe gewoonte vol te houden. Je geeft jezelf ruimte om te acclimatiseren.

4. Spread the word.

Laat iemand weten waar je mee bezig bent. Zorg voor een stok achter de deur. Het helpt in elk geval om niet alleen A te zeggen, maar ook B!

5. Zorg voor een reminder.

Zodra je weet hoe en wanneer je tijd nodig hebt voor je nieuwe gewoonte, plan je het in. Dat kan op verschillende manieren:

A. Je plant het letterlijk in je digitale agenda en zorgt ervoor dat je je notificaties hiervoor hebt aanstaan. Een papieren agenda is ook oké, als je die goed in de gaten houdt en volgt wat er staat.

B. Je gebruikt een to do app. Ik gebruik To Do van Microsoft, maar er zijn nog veel meer van dat soort apps. Of integreer het in je projectmanagement tools, Trello bijvoorbeeld.

C. Zet je wekker. Ik heb op meerdere tijdstippen een wekker staan, zodat ik even m’n check-in doe.

To-Do2
BONUSTIP:

Ja hè hè, soms wil je gewoon wat flexibiliteit. Plan je elke donderdag in voor zelfontwikkeling, maar heeft jouw kind een theatervoorstelling, wil je bestie tennissen of plan je een hotte date? Gun jezelf dat dan óók.

Verplaats -voor een keer- je gewoonte naar een andere dag. En pak vervolgens de week erna het weer op zoals je dat gepland hebt. Of een ochtenden of avondje niet en de volgende dag weer wel. Ga er alleen bewust mee om.

Met welke gewoonten ik wil beginnen? Dat weet ik eigenlijk nog niet! Nieuwe gewoontes bepaal ik ‘on the go’. Plannen, doelen bepalen en taken afvinken daarentegen is echt dagelijkse kost! 

Over mij

Ik ben Ilse Nagy en ik zorg ervoor dat ondernemers in verbinding blijven met hun klanten door mijn ervaring op het gebied van sales, marketing en klantenservice in te zetten. ‘Let’s get (sh)it done’ is mijn motto.