De 7 dingen die mij opvallen

In april 2022 startte ik een marktonderzoek, omdat ik nieuwsgierig was op basis waarvan ouders hun keuze maken als het gaat om het kiezen een basisschool. Vanuit mijn werk heb ik als doel te bekijken welke (communicatie)middelen het meest effectief zijn. En welke draai eraan kan worden gegeven.

Ik heb ervoor gekozen om de resultaten in een ander artikel te zetten. Ik wil je aanmoedigen om die eerst te lezen en je eigen gedachtes hierover te laten gaan. Schrijf ze ook op! 

Herken je deze 7 punten? 

 

1. Sommige keuzes worden al voor de zoektocht gemaakt.

Ouders hebben vaak al nagedacht over het soort onderwijs. Of dat zij willen kiezen voor een school die hun (of een) geloof uitdraagt. Je kunt dit als school niet meer beïnvloeden.

Wat kun je met keuzes die al zijn gemaakt? Meer dan je denkt! Denk na over de boodschap die je wil overbrengen bij de ouders die naar een school als die van jou op zoek zijn. Hoe zorgen jij en je team met jouw onderwijsmethode dat je het beste uit kinderen haalt? Welke rol speelt het geloof in de dagelijkse activiteiten? Zijn er nog extra lessen of thema’s omheen gebouwd?

2. Het meest genoemde woord in mijn onderzoek is ‘gevoel’.

Er zijn heel veel feiten beschikbaar voor ouders over schoolprestaties. En toch geven de meeste ouders aan dat zij dit beperkt tot geen rol laten spelen in hun keuzeproces. De meeste keuzes worden op gevoel gemaakt.

Dat lijkt heel subjectief en dat is het ook. Maar toch kun je het wel degelijk positief beïnvloeden.

3. Eigen ervaring is vaak leidend.

De eigen basisschooltijd geeft stof tot nadenken. In sommige gevallen gaan kinderen simpelweg naar de school waar een ouder ook op heeft gezeten. In andere gevallen herinneren zij zich de onderwijsmethode of zijn ze kritisch op waar ze naar zoeken. Zo waren er een aantal ouders die het belangrijk vonden dat ze een duidelijk beeld kregen van het (anti)pestbeleid.

4. Zijn ouders een ‘moeilijk publiek’?

Mijn bescheiden mening? Nee. Ouders zijn heel nieuwsgierig. En als het op je kind aankomt, wil je als ouder het beste. Neem een ouder mee en stel het kind centraal in jouw verhaal. Dat is letterlijk de wens die uit de vragenlijst naar voren komt, waarbij ook belangrijk is om te laten weten hoe je met de verschillende behoeften van leerlingen omgaat (hoogbegaafdheid, .

5. Activiteiten en bijzondere lessen. 
 

Ik zei het al. Ouders zijn heel nieuwsgierig. Het viel me op dat veel ouders ook willen weten wat voor activiteiten er worden georganiseerd. Bovendien kun je makkelijk (vak)lessen uitlichten. Geef je Engels vanaf de kleuterklas? Vertel het!

6. Grootte van de school en/of klassen

Dit werd veel bijzonder veel genoemd. Een kleinere klas staat natuurlijk gelijk aan meer aandacht voor jouw kind. Hoe ga je ermee om als jouw school wilt groeien? Of hoe zorg je ervoor dat alle kinderen voldoende aandacht krijgen? Heb je hier aandacht voor in jouw verhaal?

7. Geen zorgen over lerarentekort?

Hoewel mijn vragenlijst er totaal niet op ingericht was, ben ik wel verrast dat geen van de ouders het lerarentekort benoemde. Iets zei over ‘hoe zorgt de school ervoor dat mijn kind gewoon 5 dagen naar school kan?’.

Ook andere onderwerpen zoals inclusie en diversiteit lijken niet echt te leven.

Viel jou hetzelfde op? Ik ben heel erg benieuwd hoe jij de resultaten hebt opgevat. En naar jouw ideeën over hoe je dit kunt beïnvloeden. Ik kom graag in gesprek met je om dit te bespreken.

Heb je een vraag over mijn bevindingen, of wil je gewoon kennis maken? Ik maak graag tijd voor je onder genot van een kopje thee of koffie.